Ostlänken
Regeringen har beslutat att riva upp tidigare beslut - Ostlänken kommer inte att byggas in till centrala Linköping.
Förändrade förutsättningar - Ostlänken byggs inte in till centrala Linköping
Ostlänken kommer inte att byggas in till centrala Linköping. Istället kommer järnvägen att avslutas i höjd med Torvinge, öster om Linköpings tätort.
Trafikverket Länk till annan webbplats. ansvarar för planering och utbyggnad av Ostlänken.
Vad innebär beslutet?
Beskedet innebär flera stora förändringar för infrastrukturen i vår kommun:
- Inga nya spår in till Linköpings tätort och resecentrum: det kommer inte att byggas några fler järnvägsspår in till centrala Linköping.
- Ingen ny centralstation: den planerade och beslutade nya centralstationen i Nykvarn/Steninge kommer inte att byggas.
- Nuvarande station utvecklas inte: den nationella planen innehåller inget uppdrag eller budget till Trafikverket för att utveckla den befintliga stationen i Linköping.
Ostlänken i Linköping - en fortsatt viktig framtidsfråga
Behovet av Ostlänkens järnvägsspår in till centrala Linköping kvarstår för att skapa bättre förutsättningar för framtidens resande.
Ostlänkens dragning in till centrala Linköping och vidare västerut kommer fortsatt vara en viktig framtidsfråga för Linköping och hela vår region.
Linköping fortsätter att växa
Linköping är en växande och attraktiv kommun med framtidstro och ett starkt näringsliv. Den utveckling och tillväxt vi har stannar inte av. Det mesta kommer att fortgå som planerat, men för stadens centrala delar kommer vi behöva se över våra planer och prioriteringar.
Frågor och svar
Vad betyder regeringens besked om Ostlänken för Linköping?
Som kommun känner vi en besvikelse över beskedet, som går på tvären mot vad vi planerat tillsammans med Trafikverket i flera decennier. Beslutet förändrar förutsättningarna för vår planerade stadsutveckling.
Vi analyserar just nu konsekvenserna det får för stadsutveckling, trafikstruktur och näringsliv. Men den utveckling och tillväxt som vi har stannar inte av. Det mesta kommer att fortgå som planerat, men för stadens centrala delar kommer vi behöva se över våra planer och prioriteringar.
Vad gör kommunen nu?
Just nu pågår ett omfattande arbete med att se över och analysera konsekvenserna de förändrade förutsättningarna får för stadsutveckling, trafikstruktur och näringsliv.
Vi har haft kontakt med näringslivsaktörer för att ta del av deras bild av hur beskedet påverkar dem på kort och lång sikt. Vi kommer att fortsätta dialogen med näringslivet utifrån de behov som finns. Tillsammans med lokala aktörer och näringsliv agerar vi nu för att skapa bästa möjliga förutsättningar för tillväxt, etableringar och stadsutveckling.
Kan kommunen utveckla nuvarande station på egen hand när Ostlänken nu inte byggs in till centrala Linköping?
Nej. Trafikverket och staten ansvarar för järnvägen, tågstationen och utvecklingen av den nationella infrastrukturen. Linköpings kommun ansvarar för utvecklingen av staden runtomkring.
Den nationella planen, som presenterades av regeringen i april, innehåller inget uppdrag till eller budget för Trafikverket att utveckla befintlig station i Linköping.
Linköpings kommun ansvarar för fjärrbussterminalen och busstationen. Möjligheterna att utveckla dagens resecentrum för den ökade mängden resenärer är mycket begränsad. Linköpings kommun kommer nu att utreda hur fjärrbussterminalen och hållplatsområdet för stads- och lokalbussar kan förbättras.
Varför har ni lagt så stora resurser på att förbereda inför Ostlänken i Linköping när ni inte haft ett avtal om att Ostlänken verkligen skulle dras till centrala Linköping?
Det finns en undertecknad avsiktsförklaring mellan Linköpings kommun och Trafikverket från 2022. Den togs fram och undertecknades efter valet av korridor (området där järnvägsspåren planerades gå igenom). Avsiktsförklaringen heter Avsiktsförklaring Ostlänken - avseende principer för fortsatt järnvägsplanering inom Linköpings kommun.
Att en kommun tar på sig utredningskostnader efter det att regeringen fattat beslut om att dra en ny järnväg rakt genom staden är helt normalt, för att inte säga självklart. Motsvarande utredningar genomförs av samtliga kommuner som påverkas av de olika järnvägsprojekt som pågår runt om i landet.
Hur påverkar förändringarna Stångådalsbanan/Tjustbanan?
Stångådals- och Tjustbanan ska gå kvar i befintlig sträckning och kommer fortsatt att ha sin slutstation på Linköpings resecentrum. Frågan om hur Stångådals- och Tjustbanan kommer att utvecklas framöver hänvisar vi till Trafikverket Länk till annan webbplats..
Ni har tidigare sagt att Distorp behövs för de företag som behöver omlokalisera på grund av Ostlänkens dragning, betyder Ostlänkens nya dragning nu att Distorp inte längre behövs?
Nej, Distorp behövs fortsatt för att Linköping ska kunna fortsätta att växa och utvecklas. Det finns ett stort intresse från företag att etablera sig i kommunen och från befintliga företag att expandera, men det råder idag stor brist på planlagd verksamhetsmark. Den fortsatta stadsomvandlingen av våra centrala områden kommer också att skapa behov av omlokalisering. Distorp är en strategisk investering i kommunens långsiktiga utveckling.
Hur påverkas Linköpings tillväxt?
Tillväxten i Linköping är redan stark och drivs av ett växande näringsliv, innovation och en ökande befolkning. Själva motorn i Linköpings tillväxt är näringslivet, som skapar jobb och lockar hit människor från hela landet och världen. Tillgången på kompetens är avgörande för näringslivet. En väl fungerande regional arbetsmarknad och goda pendlingsmöjligheter är därmed central, och vi behöver därför analysera och se över hur vi säkrar detta framåt.